معرفی نرم افزار مايکروسافت شيرپوينت

نرم افزار مايکروسافت شيرپوينت (Microsoft Office SharePoint Server) يکي از قدرتمندترين سيستم هاي مديريت محتواي سازماني (ECMS) در سطح پيشرفته و با قابليت پيکربندي برروي اينترانت ، اکسترانت و اينترنت ميباشد که به شما امکان مديريت و توسعه سريع وب سايت هاي اطلاعاتي، تجاري و برنامه هاي کاربردي تحت وب را ميدهد. توانايي برقراري ارتباط پيشرفته شيرپوينت با ساير نرم افزارها از جمله نرم افزارهاي آفيس ، سبب شده است که اين سيستم از ارزش و جايگاه ويژه اي در سيستم هاي آنلاين و تحت وب برخوردار باشد و تمام نيازهاي آنلاين شما را پوشش دهد. نرم افزار شيرپوينت يک بسته جامع و يکپارچه با توانايي هاي قدرتمند است که به هر سازمان انواع امکانات جهت مديريت پيشرفته محتواي از جمله تعاملات سازماني، مديريت محتواي سازماني، جستجوي سازماني، ارتباطات يکپارچه و ... را ميدهد. شيرپوينت طراحي شده تا به سازمانها امکان توسعه منابع سازماني را به هر شکلي که علاقمند هستند و با استفاده از ابزارهاي توسعه پذير شيرپوينت، بدهد. شيرپوينت به شما کمک خواهد کرد تا کارايي آنلاين سازمان خود را توسط ايجاد منابع و فرايندهاي توسعه پذير از طريق رابط کاربري پيشرفته و در عين حال ساده ، به طور قابل توجهي بهبود ببخشيد.

چرخه تکامل شیرپوینت

 
شيرپوينت در سال 2011 ميلادي 10 ساله شده است و توسط مؤسسه فورستر به عنوان محصول درجه 1 توليد پرتال و به عنوان محصول پيشرو براي توليد پرتالهاي تجاري توسط گارتنرمجيک معرفي شده است. اين نرم افزار با ارائه 4 نسخه در طي چرخه عمر خود سريعترين رشد را در بين محصولات در تاريخ مايکروسافت از آن خود کرده است. شرکت مايکروسافت با تکميل امکانات و قابليت هاي نرم افزار شيرپوينت موفق به فروش بيش از 75 ميليون مجوز براي اين نرم افزار در دنيا شده است.

چرخه تکامل شیرپوینت
 

برخي از استفاده کننده گان شيرپوينت 

  HP در سال 2002با شرکت کامپيوتري Compaq ادغام گرديده ويک تيم قدرتمند با140،000 کارمند را در 178کشور تشکيل داد، در حال حاضر از 140000کارمند اين شرکت ،حدود 35000 نفر در حال استفاده از Sharepoint مي باشند و HP در نظر دارد طي 12ماه آينده اين رقم را بصورت قابل توجهي تا 5000 سايت کاري افزايش دهد
 
 
 شرکت Chevron پنجمين شرکت بزرگ تجاري در زمينه نفت و گاز در دنيامي باشد. اين شرکت در حال حاضر با 53000 کارمند در 180کشوردر حال فعاليت است. -بهبود يافتن کيفيت تصميمات در جهت تعيين محل وبازيابي داده هاي مربوطه - کم شدن هزينه ها بوسيله مديريت مؤثر داده ها در يک ساختار مديريت پيوسته - بالا رفتن سطح اگاهي و بهره وري کارکنان با استفاده از ابزارهايي که براي گرد آوري، سازماندهي واشتراک گذاري داده ها و اطلاعات وجود داشت. - کارکردن با يکديگر به صورت پويا در هر جا و در هر زمان.
   شرکت Dell به عنوان يکي از شرکت هاي بزرگ سخت افزاري دنيا مي باشد بالا رفتن سطح همکاري ميان کارمندان و ايجاد محيطي براي به ا شتراک گذاري اسناد - بالا رفتن سرعت دسترسي پذيري - کاهش هزينه ها و بالا رفتن سطح امنيت و نظم در کارها


نياز وجود شيرپوينت
در تمامي سازمان و شرکت ها اطلاعات بدون ساختار نرم افزاري و همچنين اطلاعات پرکنده اي در نرم افزار ها و منابع اطلاعاتي مختلف وجود دارد. ارتباطات ، تعاملات و فرآيند هاي کسب و کار سازماني در جريان است که در اکثر اين آيتم ها ، عدم يکپارچکي ، عدم توانائي در توسعه ، مديريت و گزارش گيري ديده مي شود. شيرپوينت تمامي اين امکانات و بسياري امکانات ديگري را جهت يکپارچه سازي و مديريت بهينه در اختيار سازمان و شرکت هاي کوچک و بزرگ قرار مي دهد.


شيرپوينت 2010
با استفاده از شيرپوينت 2010 كاربران و راهبران سازمان هاي بزرگ و کوچک به آساني و بدون نياز به تخصص هاي نرم افزاري ميتوانند،‌ انواع وب سايت ها و مخازن اطلاعاتي و تجاري دلخواه خود را جهت اشتراك گذاري و تعامل اطلاعات با يكديگر ايجاد و مديريت نمايند، مديريت انواع محتواي خود را از لحظه ايجاد تا خاتمه پيگيري و مديريت نموده و براساس گزارشات و اطلاعات ارائه شده بهترين تصميمات را اتخاذ نمايند.



سايت ها (Sites)
شيرپوينت 2010 يك زيرساخت واحد و مشترك براي ايجاد و مديريت كليه سايت هاي اشتراكي، اطلاعات پروژه ها، تجاري و عمومي شما فراهم ميكند. 

ابزارهاي جانبي (Composites)
شيرپوينت 2010 ابزار و اجزاي مورد نياز جهت توليد و توسعه راهكاري كسب و كار مورد نياز سازمان را بدون نياز به كد نويسي در اختيار كاربران و راهبران خود قرار ميدهد.
بينش سازماني (Insights)
شيرپوينت 2010، به كاربران امكان دستيابي به اطلاعات درون پايگاه داده ها، گزارش ها و برنامه هاي تجاري را بصورت ساخت يافته و پالايش شده مي دهد و به كاربران كمك خواهد كرد تا براساس اين اطلاعات تصميمات سريع و صحيح را اتخاذ نمايند.
تعامل و همکاري (‍Communities)
شيرپوينت 2010 ابزارهاي مورد نياز جهت همكاري و اطلاع رساني را بصورت عالي با امكان مديريت يكپارچه و متمركز فراهم ميكند. با استفاده از اين ابزارها كاربران مي توانند به آساني ايده ها و اطلاعات خود را براساس روش ها و سليقه هاي خود به اشتراك بگذارند.
مديريت محتوا (Content)
شيرپوينت 2010، مديريت محتوا را آسان و مطمئن ميسازد. با استفاده از ابزار و قابليت هاي پيش فرض و پايه خود مانند مديريت انواع اسناد و محتوا، مقررات و قواعد مشخص و ذخيره سازي و بازيابي محتوا بصورت اتوماتيك، محيطي مطمئن براي كاربران خود فراهم مي كند تا كاربران با آرامش خاطر به فعاليت هاي طبيعي خود بپردازند
جستجو (Search)
شيرپوينت 2010 با استفاده از ابزارهاي حرفه اي و كارآمد جستجو، بر بي نظمي اطلاعات غلبه مي كند. با استفاده از يک ترکيب منحصر به فرد از ارتباطات، پالايش ها و نشانه هاي خاص، به كاربران کمک خواهد كرد تا بتوانند اطلاعات در ارتباط با موضوع مورد نظر خود را بيابند.

راهکارهاي قابل ارائه در شیرپوینت
• پرتال سازماني
• سازمان الکترونيک (اتوماسيون و مکاتبات اداري)
• اينترانت سازماني
• مديريت اسناد و مدارک
• مکانيزاسيون فرآيندهاي کسب و کار
• سيستم مديريت اطلاعات پروژه ها
• سيستم مديريت درخواست ها و خدمات (Helpdesk)
• سيستم مناقصات و مزايدات سازماني
• سيستم مديريت اطلاعات قراردادها
• سيستم مديريت استانداردهاي مديريت
• سيستم مديريت ارتباط با مشتري
• پرتال مديران بر پايه هوش تجاري (گزارشات تحليلي، آماري، دشبوردهاي مديريتي و ...)
• پرتال گزارشات سازماني
• مديريت محتواي سازماني
• اينترانت سازماني با رويکرد SOA
• سيستم مديريت مستندات
• ارتباط با ديگر سيستم ها
• SSO
• درگاه الکترونيک خدمات محور
• پرتال موبايل
• ...